Foto Toolschool

Topman Adblock Plus: media moeten op zoek naar nieuwe verdienmodellen

‘We’ zijn het beu: advertenties op websites. En daarom installeren we, redelijk massaal ook, een adblocker. Hiermee krijg je minder of geen advertenties te zien en word je niet gevolgd op het internet. Adblock Plus telt meer dan 100 miljoen actieve gebruikers en schudt de wereld van online journalistiek op. Want hoe verdienen media nog geld als niemand meer advertenties ziet?

Waar developer Wladimir Palant in 2006 bij wijze van hobbyproject sleutelde aan een begin van Adblock Plus, werd de extensie in 2011, bij de opkomst van browser Google Chrome, echt populair. Topman Till Faida ziet zijn bedrijf, met 75 man in dienst, nog steeds als startup, vertelt hij in een interview op de Web Summit.

Iedereen kent het fenomeen adblock. Het is gratis, werkt fijn voor de gebruiker. Waarom kunnen we hier kosteloos gebruik van maken?
“Het is gratis omdat we van mening zijn dat iedereen het recht heeft op een ideale gebruikerservaring. Dat is ook de reden dat we open source zijn. Als we geld zouden vragen voor Adblock Plus, dan zouden de gebruikers overstappen naar een andere: er zijn heel veel adblockers. Toen we het bedrijf startten was het ons doel om de adblocktrend van richting te laten veranderen: de richting waarin contentmakers niet benadeeld zouden worden.”

“We verzamelen geen gebruikersdata. Helemaal niets.”

En hoe verdienen jullie geld?
We kwamen erachter dat iemand die een adblocker geïnstalleerd heeft, niet alle advertenties haat. Niet alle advertenties zijn slecht. Daarom kwamen we met het ‘Acceptable Ads’-plan. Een advertentie is acceptabel als het niet te groot is, de tekst niet onderbreekt, niet schreeuwerig is of beweegt. En er moet duidelijk bij staan dat het een advertentie is.”

Is er iemand op kantoor die dat handmatig doet of hebben jullie daar software voor?
Lacht: “Het is eerlijk gezegd voornamelijk nog steeds een handmatig proces. Maar we hebben zo veel gebruikers, die zijn alert en rapporteren als de advertentie niet aan de eisen voldoet.”

Maken adverteerders dan speciale advertenties om door de adblocker te komen?
“Dat zien we inderdaad meer en meer gebeuren. We zien ook dat sites meerdere versies van hun website maken: een voor reguliere bezoekers met de scheeuwerige advertenties en een tweede voor mensen die een adblocker hebben.”

Is de gebruikersdata onderdeel van het verdienmodel?
“We verzamelen geen gebruikersdata. Helemaal niets.”

Dus jullie maken ook geen profielen voor adverteerders?
“Nee.”

Is Adblock Plus er voor de gebruiker of voor de adverteerder?
“Het is een combinatie van beiden. Gebruikers willen zichzelf beschermen tegen opdringerige advertenties en aan de andere kant moet journalistiek wel betaald worden. Dus ik zou geen kant kiezen. We focussen sterk op de gebruikerservaring en zouden dat vertrouwen nooit beschamen. Dat is het grootste goed.”

Hoe reageren de media over het algemeen op de adblocker?
“De reacties zijn uiteenlopend. Ik begrijp dat het controversieel is want voor met name traditionele media is het wennen dat gebruikers zelf aan de macht zijn. Bij televisie en print zijn ze gewend dat de consument passief consumeert. Het internet werkt anders. Sommige bedrijven moeten wennen aan het feit dat consumenten zelf bepalen wat ze doen.”

“Ik begrijp dat een adblocker controversieel is. Voor traditionele media is het wennen dat gebruikers zelf aan de macht zijn.”

Verandert Adblock Plus de online verdienmodellen van media?
“Ik denk dat de verdienmodellen van online journalistiek zich nog verder moeten ontwikkelen. Nu hebben we abonnementen, betaalmuren en advertenties. Betaalmuren werken niet voor het hele internet; wel voor grote media met loyale lezers. Hetzelfde geldt voor advertenties. Er moet een verdienmodel komen voor het hele web.”

Heb je daar ideeën over?
“Wat kan werken zijn minder opdringerige advertenties van hogere kwaliteit; daar kunnen meer inkomsten uit gegeneerd worden. Maar ik denk ook dat er een betaalfunctie moet zijn. De reden waarom betaalfuncties in het verleden niet hebben gewerkt, is omdat het maar op één site werkte. En niemand wil zich aanmelden voor twintig verschillende sites.”

“Wij zijn daarom nu bezig met een betaalsysteem voor het héle web waarbij je als gebruiker zelf bepaalt hoe veel geld jij advertentievrije ruimte waard vindt. Je kiest zelf een bedrag. Op basis van engagement met sites (hoe lang je op de site bent, hoe vaak je terugkeert) bepalen wij, aan de hand van een algoritme, hoe dat bedrag verdeeld wordt over de sites die je regelmatig bezoekt. Hier hebben we dus wel wat gebruikersdata voor nodig. Het is op dit moment nog in gesloten beta en ergens volgend jaar gaan we live.”

Maar als de media een goed, nieuw, online verdienmodel bedenken, betekent dat wellicht het einde voor Adblock Plus.
“Gebruikers zullen altijd redenen hebben om zelf de macht te hebben over wat er in hun browser gebeurt. Ik denk dat iedereen ervan profiteert als gebruikers zelf kunnen beslissen door wie ze getracked worden en door wie advertenties geplaatst worden.”

Say Something