Image Credits: Flickr/ Álvaro Ibáñez

WhatsAppende media vooral nog eenrichtingsverkeer

Haast iedere smartphone-gebruiker heeft wel WhatsApp op zijn of haar telefoon staan. Niet gek dus dat nieuwsmedia steeds vaker hun publiek via deze weg proberen te bereiken. We vroegen Algemeen Dagblad, Metro, NU.nl en Omroep Brabant waarom en waarvoor ze de applicatie gebruiken. En dat deden we – waarom ook niet – via WhatsApp.

Via Whatsapp kunnen nieuwmedia snel en makkelijk in contact komen met lezers. Social Media Consultant Estelle Wienk snapt dat hierop ingespeeld wordt. Volgens haar neemt de behoefte van mensen aan nieuwsberichten via WhatsApp alleen maar toe en ligt de drempel om een bericht te sturen, lager dan bij Facebook of Twitter. “De doorklikratio van berichten in WhatsApp is vele malen hoger dan op social media”, vertelt Wienk. 

Algemeen DagbladIMG_1814
Merel Schut is social media redacteur bij het AD en houdt daar samen met drie anderen WhatsApp bij. Zij versturen naar eigen zeggen ‘typische AD-verhalen, de menselijke verhalen’ en actuele verhalen waarover Nederland op dat moment praat.

De ontvanger kan meteen reageren, maar dat is niet per se het doel van het AD. Schut: “We willen wel graag interactie. Als we bijvoorbeeld een oproep doen voor foto’s, gebruiken we daar WhatsApp voor. En nieuwstips zijn erg welkom.” Per dag krijgt de redactie tussen de twintig en veertig berichtjes binnen van lezers. Daar proberen ze altijd op te reageren.

Metro
Dagblad Metro experimenteerde dit jaar met het verzenden van nieuwsberichten via WhatsApp, maar moest daarmee stoppen omdat er te veel aanmelders waren. Metro-redacteur Michiel van Berkel legt uit: “In eerste instantie regelden we het verzenden van nieuwsberichten met de redacteuren onderling. In verzendgroepen konden we de berichten versturen naar 250 personen tegelijk.” Metro kreeg al snel zoveel volgers dat ze een bedrijf moesten inhuren dat met een trucje meer berichten tegelijk kon versturen. “WhatsApp ziet dit echter als spam en daarom werden we geblokkeerd.” Tot de applicatie hier soepeler in wordt, is Metro gestopt met het verzenden van nieuwsberichten via deze weg.

Wel roepen ze de lezers nog steeds op om tips door te geven. “Hier komen niet de grootste scoops via binnen. Eerder berichten over docenten, vermiste huisdieren of prank­-berichten van jongeren.” Metro vraagt de lezer ook regelmatig om foto’s te sturen, bijvoorbeeld van hoe mensen hun koffie drinken. Hieruit ontstaan zelfs artikelen. Volgens van Berkel past WhatsApp erg goed bij Metro. “We zien graag interactie tussen de krant en de lezer. Daarvoor is de applicatie een erg geschikt medium.” Ook de doorklikratio maakt het aantrekkelijk. “Die lag tussen de vijftig en tachtig procent, een stuk hoger dan bij Twitter en Facebook.”

NU.nl
Nieuwsite NU.nl verstuurt zelf geen nieuwsberichten via WhatsApp. Daarvoor is de applicatie niet het geschikte medium, vertelt een redacteur die zich bezig houdt met user-generated-content. “Onze lezers weten ons al goed te vinden bij grote gebeurtenissen. En mocht er iets belangrijks gebeuren, dan versturen wij een pushbericht via onze eigen app.” Wel krijgen ze foto’s, video’s en nieuwstips van lezers.

Omroep BrabantWhatsAppgesprek OmroepB
Ook regionale omroepen experimenteren met WhatsApp. De redactie van Omroep Brabant gebruikt de applicatie ongeveer een half jaar. Het wordt vooral gebruikt als middel om Brabanders makkelijk contact op te laten nemen met de redactie. Volgens social media redacteur Marlou Leenders moet de drempel laag zijn. “Gezien de populariteit van WhatsApp leek het ons goed om ook een nummer via dit kanaal beschikbaar te stellen. We ontvangen nu ongeveer één of twee berichten per dag.”

De genoemde media hebben allemaal te maken gehad met vervelende berichten. Mensen sturen voor de grap een onzin-bericht of zijn onbeleefd. De lezers van Metro, die vaak wat jonger zijn, vinden het ook nog wel eens geestig om kattenfoto’s te sturen. Volgens Schut is dit simpel op te lossen door het te negeren. “Dan is de lol er al snel af.”

» Een bijdrage van Willem Klaverdijk, tweedejaars student journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.

Say Something